Fotografia i reklama to pojęcia, które według mnie łączą się ze sobą, a nawet uzupełniają. Widząc w mieście na każdym miejscu plakaty, bannery, ulotki – widzimy zdjęcia wykonane przez fotografów, którzy współpracują z agencjami reklamowymi. Reklama jest blisko połączona z fotografią, ponieważ w głównej idei reklamy chodzi o przedstawienie danego produktu z jak najlepszej strony dla potencjalnego nabywcy nie tylko w reklamie telewizyjnej, ale także w innych pozostałych mediach, a temu potrzebna jest wszechobecna fotografia.
Fotografia produktowa – są to zdjęcia, które są wykonywane z przeznaczeniem do sprzedaży. Są to zdjęcia, które przedstawiają dany produkt lub nawet usługę w korzystny lub w informacyjny sposób. Zdjęcia mogą przedstawiać rzeczywisty produkt, tak jak faktycznie wygląda lub można użyć trochę wyobraźni i w kreatywny sposób zachęcić odbiorcę reklamy do zakupu. Z tego wynika, że fotografia reklamowa jest jednym z działań marketingowych, dlatego wszystkie działania, które mają na celu promocję – powinny być wspierane przez metody wizualizacji, czyli prosto mówiąc – zdjęcia.
Jak robić zdjęcia produktowe? Odpowiedzią na to pytanie jest konieczne korzystanie ze statywu oraz wężyka spustowego lub samowyzwalacz. Kluczową rzeczą jest także właściwe dobranie ustawień. Aby zachować jak najwyższą jakość i najlepszą ostrość obrazu należy ustawić aparat na jak najmniejsze możliwe ISO, np. 100,200, w którym matryca aparatu ma najlepsze właściwości światłoczułe. Przysłonę należy przymknąć do wartości środkowych tj. f8, f11, f16. Czas naświetlania jest zmienną, która zależy od oświetlania planu zdjęciowego. I zależy to od wykorzystania światła błyskowego lub światła ciągłego. Przy wykorzystaniu błysku – ustawiamy czas naświetlania między 1/160, a 1/200. W przypadku światła ciągłego – ustawiamy czas naświetlania tak, aby zdjęcie zostało poprawnie naświetlone dla mocy światła ciągłego. Im mocniejsze lampy, tym czas będzie krótszy.
Praktycznie większość fotografii reklamowych wykonywana jest w studio fotograficznym.
Typy fotografii produktowej
- packshot – zdjęcia proste, które przedstawiają produkt, z wykonanym prawidłowym cieniowym oświetleniem na jednolitym tle, z efektami odbicia, czy refleksów.
- bezcieniowe – zdjęcia przedstawiające produkt na białym tle, bez cieni oraz bez efektów świetlnych, oświetlony prawidłowo z możliwością łatwego, szybkiego wycięcia z tła.
- kreatywne – zdjęcia, które są ukazane w sposób kreatywny, w tematycznym otoczeniu, często sztucznie tworzące kompozycje lokujące produkty.
- katalogowe – są to zdjęcia przeznaczone do katalogów, czasem czasopism. Najczęściej ubrania, modele, modelki itp.
- fotografia 360 – animacja zdjęciowa/wideo, która pozwala oglądać produkt, z każdej strony. Możliwe jest stosowanie animacji obrotowych 360, jak również 180 stopni.
Podsumowując zdjęcie często staje się grafiką informacyjną, która wypełnia treść oferty sprzedażowej. Reklama bez zdjęć nie byłaby informacyjna oraz kupujący z pewnością nie wiedziałby o dostępności czy nawet o istnieniu danych produktów.