Fotoamatorzy przeważnie nie lubią fotografować ze statywem, nawet jeśli zależy im na zdjęciach dobrej jakości. Rzeczywiście, jest to nieco nieporęczny „dodatek” do aparatu, zazwyczaj ciężki i sprawiający kłopoty, jeśli chcemy poruszać się szybko w terenie.
Poza tym, posiadając aparat mogący fotografować bez szumów przy wysokim ISO, a do tego jasną optykę można statyw uważać za przeżytek, sprzęt z lamusa i niepotrzebne obciążenie.
Czy aby na pewno?
Są takie dziedziny fotografii, gdzie użycie statywu jest konieczne i jeżeli chcemy aby wywołane online zdjęcia prezentowały się dobrze, powinniśmy skorzystać z jego zalet.
Kiedy fotografujesz nocą albo wieczorem: scenerie miejskie, niebo pełne gwiazd, księżyc, nocne krajobrazy, lub za dnia w miejscach, gdzie jest bardzo mało światła takich jak, zabytki, muzea, jaskinie, gęsty las,
czasy naświetlania wydłużą się znacznie i mogą dojść do kilku sekund, a nawet minut. Nie ma możliwości, aby stabilnie utrzymać aparat w rękach. Statyw jest więc niezbędny, aby uzyskać nieporuszone zdjęcia o wysokiej jakości nadające się do wykonania odbitek fotograficznych, albo umieszczenia w internecie.
Pamiętajmy, że fotografując ze statywu, dobrze jest zaopatrzyć się w wężyk spustowy do wyzwalania migawki. Zminimalizujemy wtedy drgania wynikające z naciśnięcia spustu migawki palcem.
Jeśli fotografujesz krajobrazy, statyw nie tylko pomoże w uzyskaniu nieporuszonych zdjęć.
Są statywy, które umożliwiają umieszczenie aparatu tuż nad ziemią i uzyskanie dzięki temu nietypowego punktu widzenia.
Zwłaszcza jeśli korzystasz z obiektywów szerokokątnych, zastosowanie tej metody może dać bardzo ciekawe efekty.
W fotografii krajobrazowej, gdzie szybkość fotografowania nie ma znaczenia, statyw pomoże nam w spokojnym doborze odpowiedniego kadru i przemyśleniu kompozycji zdjęcia.
Podobnie rzecz ma się z fotografią przyrodniczą. Fotografując w lesie, czy pod drzewami: kwiaty, grzyby i inne rośliny często borykamy się z niedostateczną ilością światła, a co za tym idzie z koniecznością wydłużenia czasu ekspozycji. W takim przypadku również bardzo trudno jest uzyskać ostre i nieporuszone ujęcia fotografując „z ręki”, a fotografując drzewa lub inne rośliny nie musimy się przecież spieszyć. Tu również statyw bardzo nam pomoże.
Statyw przyda się nam również w mieście, jeśli będziemy chcieli wykonać jakieś nietypowe ujęcia wymagające długiego czasu naświetlania.
Jeśli chcemy pokazać ruch groźnych, postrzępionych chmur przepływających nad dachami wysokich budynków, zarejestrować miejski pośpiech fotografując widmowe postacie przechodniów albo pojazdów na ulicy używając gęstego szarego filtra, lub mocno przymkniętej przysłony, statyw okaże się ponownie konieczny.
Użycie statywu jest rekomendowane w fotografii panoramicznej. Uzyskamy wówczas precyzyjne ujęcia, dobrze skadrowane i z odpowiednią „zakładką” a pamiętajmy, że panorama może składać się z kilku, a nawet kilkuset ujęć. W późniejszej pracy program do obróbki panoram zadziała o wiele lepiej, a ostatecznie zdjęcie zrekompensuje nam trud, jaki sobie zadaliśmy.
Podobnie rzecz ma się w fotografii HDR (High dynamic range), gdzie trudność polega na uzyskaniu identycznych kadrów dla poszczególnych wartości: cieni, tonów średnich i świateł. Nie podczas fotografowania dlatego tu, statyw jest wręcz niezastąpiony. Na szczęście efekty naszych starań będą zazwyczaj oszałamiające.
Nawet w domowym zaciszu, kiedy fotografujemy amatorsko martwe natury, makro, albo fotografię produktową statyw będzie konieczny.
Modyfikacją statywu jest monopod.
W przeciwieństwie do trójnogiego statywu ma on budowę pojedynczej, rozsuwanej „nogi” z głowicą do zamontowania aparatu. Bardzo dobrze spisze się w plenerze, kiedy zależeć nam będzie na dodatkowym podparciu i ustabilizowaniu aparatu.
Nie można użyć go jak typowego statywu, ale za to jest on lżejszy i wygodniejszy w transporcie.
Nie będę się zagłębiał w temat, jaki statyw kupić, gdyż jest to indywidualny wybór fotografującego, a statywów, oraz ich rodzajów i producentów jest ogromny wybór.
Na pewno cięższy statyw będzie lepszy. Dobrze ustabilizuje aparat na przykład podczas wiatru. Wybierzmy konstrukcję firmy specjalizującej się w produkcji statywów. Będzie na pewno lepiej wykonana, solidniejsza, niezawodna i będzie nam dłużej służyła niż wyrób jakiejś przypadkowej firmy. Zwróćmy uwagę, by mało było w jego konstrukcji elementów plastikowych, by była możliwość wymiany głowicy, aby końcówki nóg były zakończone wysuwanymi kolcami, które dodatkowo zakotwiczą nogi statywu na miękkim terenie na przykład na łące.
Płytka mocująca, do której przykręcamy aparat, powinna być nie tylko solidna, ale i typowa. Jest to bowiem element, który łatwo zgubić i lepiej mieć możliwość dokupienia go niekoniecznie w firmowym sklepie.
Jeśli zabieramy statyw w teren, pamiętajmy o pokrowcu. Zabezpieczy go przed otarciami i drobnymi uszkodzeniami, ale też pozwoli przewiesić przez ramię i ułatwi przenoszenie.